Menu

Askorbinian sodu

9 kwietnia, 2019 - Suplementy diety

Askorbinian sodu, kwas askorbinowy lub lepiej wszystkim znana witamina C jest to nienasycony związek chemiczny niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Witamina C, a człowiek

Wyżej wspomniana witamina dla człowieka jest związkiem egzogennym, co oznacza, że nasz organizm nie jest w stanie sam go zsyntezować. W tej samej sytuacji są świnka morska, nietoperz indyjski ptaki, ryby oraz małpy. Dlaczego tak się dzieje? Winę ponosi mutacja w genie kodującym końcowy enzym szlaku biosyntezy kwasu askorbinowego.

U roślin każda komórka jest zdolna do syntezy tego związku, natomiast u zwierząt wyżej niewymienionych dzieje się to w trzustce, mózgu oraz w wątrobie.

Skąd ją czerpać?

Najbogatsza w witaminę C jest aronia. Ten owoc zawiera ponad 500 mg na gram tego związku. Dobrym źródłem są również winogrona, truskawki, cytrusy oraz czarna porzeczka. Jeżeli chodzi o warzywa to najobfitsza w tą witaminę jest świeża papryka. Dużo tej jej mają natka pietruszki, ziemniaki oraz kiszona kapusta.

Co nam daje witamina C?

Odpowiada między innymi za lepsze przyswajanie żelaza, syntezę karnityny i adrenaliny, redukcję tyrozyny, hydrooksylację proliny i lizyny. Ma także działanie antyoksydacyjne, czyli zapobiega powstawaniu związków rakotwórczych.

Dodawany jest także do żywności jako przeciwutleniacz o symbolu E 300. Stanowi składnik wzbogacający i odżywczy. Hamuje procesy brunatnienia krojonych owoców i soków.

Co się dzieje, gdy jest jej za dużo lub za mało?

Nadmiar witaminy C jest wydalany z moczem oraz potem, więc na szczęście nie grozi jej nam jej przedawkowanie.

Niedobór kwasu askorbinowego może powodować stany zapalne i owrzodzenia skóry, szkorbut. Jej ubytki mogą być skutkiem nadmiernego stresu, palenia papierosów i promieniowania UV.

Reasumując starajmy się jak najwięcej spożywać posiłki bogate w witaminę C – lub askorbinian sodu w proszku – www.evita.sklep.pl.